Page 6 - Kıbrıs Manşet
P. 6
6 HABER Çarşamba, 21 Ağustos 2019
Ersoy'a tepki büyüyor!
İşte Şükran ve Şükrettin'in hikayesi...
'Yangın Yerinde Kabare' isimli oyu-
nun senaryosun bir kısmı, Araştır-
macı - yazar Bülent Fevzioğlu
tarafından sosyal medyada payla-
şıldı.
,,
Senaryoda, ‘Şükran’ ve ‘Şükrettin’
isimli çiftin ekonomik ve sosyal prob-
lemler üzerine tartışmalar yaptığı göz-
lemleniyor.
Bülent Fevzioğlu paylaşımında "Ne
Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’mi (ŞÜK-
RAN), ne de ANAVATAN Türkiye’mi (ŞÜ-
KRETTİN) senin OYUNUNA köçek
etmem…" diyerek Yaşar Ersoy'u eleş-
tirdi.
Fevzioğlu, " Ben de az buçuk bu işler-
den anlıyorsam… SEN… OYUNUNUN
‘’OYNANMASINI’’ DEĞİL… ‘‘OY - NAN -
MA - MA – SINI’’ HEDEFLEDİN…"ifadele-
rini payşaştı...
İşte tartışmalı oyunun senaryosundan
kesitler...
Yaşar Ersoy açıklama yaptı...
"Tüm bu yaşanmışlıktan sonra temel-
siz, kavramsız, kasıtlı ve spekülatif tar-
tışmaların içine girmektense, üretmeyi,
bir şey yapmayı ve toplumla paylaşmayı
yeğlerim..."
Bir düzeltme ve bilgilendirme yapma
ihtiyacı hissediyorum. “Yangın Yerinde
Kabare” oyunu kolaj bir metindir ve tek
bir yazarı yoktur. Oyun metni, Mehmet Mayakovski’nin sözlerine işaret ederek toplumda hiç yaşanmaz.” arasında kullanılır.”
Baydur’un “Yangın Yerinde Orkideler” “Taşlama ve yerginin bittiği yerde, de- Prof. Dr. Sevinç Sokollu da kabare ti- Türk Tiyatrosu’nun ustası ve “Deve-
oyununun bir bölümü ile -ki bu oyun mokrasi de biter” der. yatrosu ile ilgili şu vurguyu yapar: “Çene kuşu Kabare Tiyatrosu”nun kurucusu
yanan sahnede oynanan son oyundur- Tiyatro kuramcısı, yazarı ve yönetmeni yarıştırma, karşındakini nükte ile, söz ile olan Haldun Taner, “Tiyatro hayatın ay-
Aziz Nesin, Çetin Altan, Vural Pakel ve Bertolt Brecht ise “Mizahsız bir ülkede mat etme, oyun bozma gibi Geleneksel nasıysa, kabare dev aynasıdır.” der ve
Muzaffer İzgü’nün öykülerinden drama- yaşanmaz” der ve şöyle tamamlar; “ama Türk Tiyatrosu’nun özellikleri kabare ekler; “Kabare tiyatrosu sivilceyi kan çı-
turjisini yaparak oyunlaştırdığım bölüm- sürekli olarak mizaha ihtiyaç duyulan bir oyunlarının toplumsal, siyasal taşlaması banı olarak gösterir.”
lerin yanı sıra, 1980’de Kıbrıs Türk Devlet İşte bu özellikler çerçevesinde drama-
Tiyatrosu’ndan atılmamıza sebep göste- turjisi yapılarak kurgulanan “Yangın Ye-
rilen “Genç Oyuncular”ın yazdığı “Vatan- rinde Kabare” oyununa yasak ve sansür
daş Oyunu”’dan bir başka bölüm ile uygulanmasıyla, düşünce ve ifade öz-
birlikte (aynı bölüm “Kabare Kıbrıs” oyu- gürlüğü başta olmak üzere, devlet-ti-
nunda da kullanılmıştır) Kıbrıs’ın güncel yatro ilişkisine dair ve sanatın özerk
sorunlarına uyarlanarak ve ara oyunları yapılanmasına yönelik basında ve sosyal
yazılarak kurgulanmıştır. medyada çeşitli görüş ve düşünceler
Aziz Çalışlar “Tiyatro Sözlüğü” kita- paylaşılmakta, tartışmalar yaşanmakta-
bında kabare tiyatrosunu şöyle tanımlar:
dır. Dileğim, bu tartışmaların, düşün, kül-
tür-sanat ve demokratik siyasal
“Egemen sınıf ve toplum düzenine yaşamımızda bizi ileriye götürmesi ve
karşı çıkmak amacıyla, daha çok güncel, yıllardır nasır bağlamış sorunların çözü-
politik konuları, toplumsal ve kültürel ya- müne de mercek tutmasıdır.
şamdaki yozlaşmayı, şakayla karışık, iğ- Ama şunu da vurgulamadan geçeme-
neleyici bir dille ve sivri bir şekilde yeceğim; 50 yıldır aralıksız tiyatro yapı-
taşlayan, toplum eleştirisi yapan, şarkı, yor, düşlediğim hayatın yasalarıyla
parodi, skeç, söylev, sözsüz oyun, kari- üretip kültür-sanat alanında demokrasi,
katür vb.’den kurulu açık biçim özelliği ile insan hak ve özgürleri için mücadele edi-
oyuncularla seyircinin de katılabileceği yorum. Tüm bu yaşanmışlıktan sonra te-
bir tiyatro türüdür.” melsiz, kavramsız, kasıtlı ve spekülatif
Prof. Dr. Ayşegül Yüksel de “Haldun tartışmaların içine girmektense, üret-
Taner Tiyatrosu” adlı kitabında “Kabare meyi, bişey yapmayı ve toplumla paylaş-
Tiyatrosu polemiğe büyük ölçüde yer mayı yeğlerim. Ancak gerektiğinde de
verir. Tümüyle bir uyarı tiyatrosudur; bedelini ödeyerek sevdam için mücadele
toplumun ve kişilerin kendi aksaklıkla- etmekten sakınmam.
rıyla alay edip, edemediklerini sınayarak, Ahmed Arif’in dediği gibi:
bir anlamda toplumun ve yönetenlerin “Dayan kitap ile, dayan iş ile
hoşgörü ve demokrasi düzeyini tartıya Tırnak ile diş ile
vurur” diye yazar. Umut ile sevda ile, düş ile...”
Nobel Edebiyat Ödüllü Dario Fo ise,