Page 10 - Kıbrıs Manşet
P. 10

10    hABER                                                                                                                 Çarşamba, 11 Eylül 2019



                                                                                       fark ettim. Karpazlı bir arkadaşım Kıbrıs’ta  sakalım’ dedi. Birden grupta bir sessizlik
                                                                                       büyümüştü, Kıbrıslı hissediyordu ama ai-  oldu ve herkes dönüp Hür’e baktı. En az üç
                                                                                       lesi Türkiye’den 1975’te geldiği için herkes  ülkede yaşamış, sevgi biriktirmiş, hatıra bi-
                                                                                       ona Kıbrıslı olmadığını telkin ediyordu. Tür-  riktirmiş, kendi ekseninde sahip olduğu
                                     Dr. Umut ÖZKALELİ                                 kiye’ye yerleşti, buradan ayrıldı, bu sefer  çok kimlikliliği ile oğluma baktım. İlk bakıcı-
                                                                                       de herkes ona Türkiyeli değil Kıbrıslı oldu-  ları arasında Zimbabweli bir kadın, Hintli bir
                                                                                       ğunu söyledi. O ‘hiçbir yere ait olamamak’  adam, okul öncesinde en iyi arkadaşı siyah
                                                                                       diyor buna. Bense ondan biraz daha farklı  bir kız çocuk olan, çevresinde engellilerle
                                                                                       ifade ediyorum bu tanımı. Her yerli ve hiç-  büyüyen, en sevdiği insanlar arasında
                               OĞLUM KARASAKAL                                         bir yerliyiz biz, diyorum.           LGBTQ bireylerin olduğu, yanlarında otu-
                                                                                         Oğlumun gülen yüzüne bakıyorum.    rup onlarla konuştuktan sonra çocukların
                                                                                       Kendini sevindiren bir şey olduğunda attığı  işçi olmasının nasıl bitebileceğini soran bu
                                                                                       kahkahanın sesi kulaklarımda yankılanıyor  Hür çocuğa baktım. Bu adada yetişkin ola-
                                                                                       her daim. Keman sesi duyduğunda dolan  rak yaşamış ama bunca çeşitliliği sevebil-
                                                                                       gözleri ve aşağı doğru büzülen dudağıyla,  meyi hiç tecrübe etmemiş bir takım insana
                Ben Kıbrıslıyım. Güneye geçebilenlerin-  yordu orda da. Hala bugün var olan kadınla  küçücük elini kalbine yerleştirerek ağla-  rağmen daha altı yaşında nasıl engin bir
              den. Ara sıra duyduğum kadarı ile Kıbrıslı  kadının erkekle erkeğin aşkının da kabul  maklı bir sesle bana ‘bu müzik buramı ağrı-  hürriyete sahip olduğunu fark ettim. Oğlu-
              olmanın belirleyici unsuru buymuş,   edilir bir biçim olmaması gibi.     tıyor’ diyerek kemanın sesini ruhunda  mun bir yarısının Türkiyeli olmasının beni
              Güney’e geçebilenler ‘gerçek’ Kıbrıslı, ge-  Kıbrıs’ta ırkçı söylemlerin ve ötekileştir-  duyduğunu anlattığı günü hiç unutamıyo-  şey yapmadığını, şey olmamdan dolayı
              çemeyenler gerçek olmayan Kıbrıslılarmış.  melerin derinleşmeye başladığını gördü-  rum. Feminist kalbimi kırmamak için sosyal  sevgimi ‘orijinal Kıbrıslılarla’ sınırlayacak
              Üniversite sınıflarında bile burada doğup  ğüm yıllarda daha gençtim. Yirmili  çevresinde öğretilen tüm zıt görüşlere  kadar yoksun ve limitli olmadığımı gör-
              büyümüş, kendini Kıbrıslı ifade eden genç-  yıllarımın ilk yarısındayım. Amerika’dan ta-  rağmen bana ‘kızlarla oğlanlar arasında  düm. Bu bana yıllar önce atfedilen şey
              lere ‘senin annen baban Türkiyeli, o zaman  tile geldiğimde Türkiyeli göçmenlerle ilgili  fark yoktur biliyorum’ dediğinde hassasi-  olma halini tanımladım bir anda: inanı
              sen Kıbrıslı değilsin’ diyebilen ve genci bir  söylenenleri duyduğumda, ‘onların kültürel  yetlerime gösterdiği demokratik saygı hep  insan olarak kabul etmek ve milletine
              kimlik bunalımına düşürerek aidiyetini so-  olarak sorunlu olduklarını’ duyduğumda,  gülümsetiyor beni. ‘Orijinal Kıbrıslı’ sayfa-  bakmadan insanları değerlendirebilmekti
              rumsuzca laflarla elinden alabilen hoyrat  ‘bizim insanımızın bir başka olduğunu,  larında ari Kıbrıslılığı yerlere göklere sığdı-  benim şey olma halim. Bu tanımsız şeyi
              ‘hocalar’ olabiliyormuş.             temiz ve iyi’ olduğunun söylendiğini duy-  ramayan tanıdıklarım ne zaman  tanımlayamayanların neden tanımlaya-
                Ancak benim de Kıbrıslılığım şaibeli. Kıb-  duğumda bu yaklaşımları dehşetle karşılı-  çocuğumun yanına yaklaşsa ‘öteki’ olan  madıklarını anladım ve bu şey olma halinin
              rıslılık diğer milliyetçilik modelleri gibi çok  yor, Amerika’da Latinolara özellikle  çocuğumu insanlığından çıkarma kabili-  bir kazanım olduğunu gördüm. Kıbrıs’a
              talepkar, çok sınırlayıcı ve de çok dışlayıcı.  Meksikalılara karşı geliştirilen ve ırkçılık ol-  yetlerinden, dışlayıcılıklarından, ‘orijinal’  döndüğümden beri de çevremde benim
              Milletin kadınlarının bedenlerinin millete ait  duğu artık kitap tanımı haline gelmiş olan  Kıbrıslı bir çocuk kadar sevebilmenin kuş-  gibi şey olan insanlarla sarmalanmış ol-
              olması baskısından soyutlanmış bir milli-  söylemlerle tıpatıp örtüşmesinin verdiği  kulu olduğundan bahseden insanlara karşı  manın huzurunu ve güvenini yaşadım.
              yetçilik değil Kıbrıs’taki milliyetçilik de.  panikle çevremdeki insanlara bu yaklaşım-  hissettiğim tedirginliğin boyutlarını anla-  ‘Karasakal’ olmasından dumura uğramış
              Özellikle aşırı milliyetçi, kapalı ve muhafa-  ların neden sorunlu olduğunu anlatmak  yabilir misiniz? Ya genlerinde ‘bir parçacık  şekilde Hür’e bakan gözleri seyrederken
              zakar ‘solumuzun’ içindeki çok ‘adam’a  için çırpınırken buluyordum kendimi. Yakın  da olsa Kıbrıslılık’ olması hasebiyle tamam  birden bir kahkaha patlattım. Hür oğlu-
              göre benim Kıbrıslılığım da kirli bir Kıbrıslılık.  ve uzak çevremdeki insanlardan aldığım  olduğunu düşünenler? Onlar da eşit dere-  mun sevgi dolu küçücük ellerini avuçla-
              Evlilik bağı kurarak devletin istediği aşk  klasik bir cevap vardı o dönemlerde, ‘senin  cede tedirginlik veriyorlar ve törpülüyorlar  rıma alıp dudaklarıma götürdüm ve onun
              modeline uymuş olmam yetmedi, o bağı  eşin Türkiyeli olduğu için biraz şeysin bu  ruhumu.                     tüm pozitif enerjisini yüreğime kattım.
              kurmuş olduğum adamın ve o evlilikten  konularda’. Bu şey’in ne olduğu hiçbir  Çocuk umuttur demişler. Tedirginliğimi  Bu yazıyı sekiz yıl kadar önce kaleme
              doğmuş olan çocuğumun ‘orijinal’ olma-  zaman tanımlanmadı, sadece sahip oldu-  ortadan kaldıran gene nevi şahsına mün-  aldım. Ben, kucaklayıcı olacağına inandığım
              masından dolayı özür dilemem beklendi  ğum bu şeyin iyi bir şey olmadığı dudakla-  hasır oğlum oldu. Geçen kış, bir gün parla-  solcu liderliklerin adaletsizlikleri süreklileş-
              hep. Benim yerime özür dileyenler olmadı  rın aşağıya doğru sarkıtılmasıyla bana  yan gözleri ile okuldan geldi ve bana okul  tirmesinden dolayı Adayarısı’ndan çıktım.
              da değil. Ne de olsa kadın bedeni milletin  anlatıldı. Ama dedim ya gençtim, ‘neyim?’  tiyatrosunda başrol oynayacağını söyledi.  Annesinin uzak kalma zorunluluğu, yazının
              önde gelen adamlarının onayına tabi  diye sorup üsteleyemiyor, bir şekilde öte-  Rolünün de Korsan ‘Blackbeard’ olduğunu  konusu olan çocuğu, hiç istemediği halde
              olmak zorundadır. Olmayınca da adamdan  kileştirici, dışlayıcı ve insanlığından çıkarıcı  söyledi. O an çok da büyük bir sembolik  Adayarısı’ndan uzaklaştırdı ama burada
              adama ve kadınlardan adama ataerkil ya-  olan bu söylemlerin yanlış olduğundan  anlamı olmadı benim için.     sözü edilen ötekileştirmelerden uzak bü-
              pının gerektirdiği noktalarda özürleri sey-  emin olsam da sesimi bulamıyordum. Daha  Rolüne çalıştığı, hep bunu düşündüğü  yümek şansını da kendisine verdi. Ama
              rettim hep, çokça rahatsız olarak ama  çok, şey olmamaya ve bu insanların yakla-  günlerden birinde bolca Kıbrıslı’nın olduğu  orada yaşamak durumunda olan çocuk-
              ifadelendiremeden. Amerika’nın beyaz ırk-  şımlarını anlamaya çalışıyordum.  bir ortama gittik. Kendisiyle sohbet eden-  lar ötekileştirilmeden, kabul edilerek bü-
              çılarından farklı değiliz bu konuda, 60’ların  Yıllar içerisine tanıştığım insanlar, ba-  lerle konuşurken konu kaçınılmaz olarak  yüyebilmeli Adayarısı’nda. O sebeple bu
              öncesinde orda da kime aşık olabileceğiniz  şımdan geçen tecrübeler, okuduklarım, iz-  tiyatroya ve rolüne geldi. Birisi ona hangi  yazı yeniden, solun samimiyetsiz kucak-
              milleti kurgulayanlarca belirleniyordu, be-  lediklerim, gördüklerim sonucunda  rolü oynayacağını sordu. Türkçe konuşan  layıcı söylemleri altında hala durmaksızın
              yazla siyahın aşkı, olmaması gereken bir  ırkçılığın temellerini, söylemlerini, kendini  insanların arasında olmasından olsa gerek  ötekileştirilen çocuklar için yayına veril-
              aşk biçimiydi. Kimi seveceğiniz dikte edili-  meşrulaştırma biçimlerini derinlemesine  tercüme etme gereği duydu ve ‘ben kara-  miştir.


              Türkiye Dışişleri Bakanı Çavuşoğlu’na Güney’den tepki geldi


                Türkiye Dışişleri Bakanı Mevlüt Çavu-                                  ması kararının “bölücü bir eylem olduğu”  yaşanan durağanlığın sorumlusunun
              şoğlu’nun KKTC ziyareti, temasları ve                                    vurgusunun yapıldığını yazdı.        Türkiye olduğunun bir diğer kanıtı olduğu
              yaptığı açıklamalar Rum basınında geniş                                    Habere göre söz konusu açıklamada,  iddiasında bulundu.
              yer bulurken, Rum hükümet yetkilileri ve                                 Türkiye’nin bu eyleminin, “bölücü tüm  Çavuşoğlu’nun ziyaretinin “ortamı sa-
              siyasi partileri de Çavuşoğlu’nun açıkla-                                eylemleri kınayan 550 sayılı BM kararını  bote etmeyi ve BM Genel Sekreteri’nin
              malarına tepki gösterdiler.                                              çiğnediği” iddiasında bulunularak, Rum  çabalarını engellemeyi hedefleyen kış-
                Fileleftheros gazetesi “Her Şeyi Ken-                                  hükümetine göre bu eylemin, Türkiye’nin  kırtıcı bir eylem” olarak nitelendiren
              dilerine İstiyorlar – Çavuşoğlu ve Akıncı                                yeni, kabul edilemez oldubittiler yaratma  Prodromu, Çavuşoğlu’nun Anastasia-
              Siyasi Eşitliği ve Doğal Gazı Öne Çıkardı-  York’taki                    ve müzakerelerin yeniden başlama     dis’e yönelik sözlerinin ise Türkiye’nin
              lar – Çavuşoğlu’na BM ve AB’ye Girişim-  temasları sırasında BM Genel Sekrete-  umutlarını baltalama olduğu vurgulandı.  kendini ortaya çıkarmasından başka bir
              lerle Yanıt” başlıkları altında verdiği  ri’yle görüşeceğini ifade etti.   Türkiye’nin bu eylemlerinin engellen-  şey olmadığını savundu.
              haberinde, Türkiye Dışişleri Bakanı Mev-  Söz konusu kaynak ayrıca, Akıncı-  mesi için gerekli tüm girişimlerin yapıla-  Prodromu, Çavuşoğlu’nun açıklamala-
              lüt Çavuşoğlu’nun KKTC’ye gerçekleş-  Anastasiadis arasında 9 Ağustos tari-  cağı ve müzakerelerin Crans Montana’da  rının, Kıbrıs Rum tarafının içerisinde çat-
              tirdiği ziyareti, Gazimağusa’da      hinde gerçekleştirilen görüşmede    kaldığı yerden yeniden başlaması için  laklar yaratmayı hedeflediğini belirterek
              konsolosluk açılacağını açıklaması, kapalı  varılan uzlaşıların uygulanması duru-  gerekli koşulların oluşturulması için ça-  asıl konunun, Türkiye’nin bu “faydasız,
              bölge Maraş’ı ziyareti ve Cumhurbaşkanı  munda çözüm sürecinin başlaması ko-  balamaya devam edileceği de açıkla-  saldırgan tutumunu terk ederek, Anas-
              Mustafa Akıncı’yla yaptığı görüşmeye  nusunda bir sonuca varılmış olacağı  mada ifade edildi.                 tasiadis ile Akıncı arasında varılan uzla-
              ayrıntılarıyla yer verdi.            iddiasında bulundu.                                                      şıya ve referans şartlarında uzlaşıya
                Gazete, Rum hükümetinin ise, Çavu-  Rum Dışişleri Bakanı Nikos Hristoduli-  RUM SÖZCÜ: “ORTAMI              varmak için BM’yle yürütülen müzake-
              şoğlu’nun KKTC’deki açıklamaları ve  dis ise Kıbrıs sorununun çözümü müza-  SABOTE EDİYORLAR”                 relerin gerçekleştirildiği zemine rıza gös-
              gerçekleştirdiği eylemler karşısında sa-  kerelerinin başlamamasının       Rum Hükümet Sözcüsü Prodromos      termesi olduğu” iddiasında bulundu.
              dece açıklama yapmakla yetinmeyece-  sorumlusunun Türkiye olduğunu iddia  Prodromu da dünkü açıklamalarında
              ğini, BM ve AB nezdinde girişimlerde de  ederek Çavuşoğlu’nun açıklamalarının  benzer ifadeler kullanarak Çavuşoğ-  RUM SİYASİ PARTİLERDEN KINAMA
              bulunacağını yazdı.                  ise bunun bir diğer kanıtını teşkil ettiğini  lu’nun ziyaretini sert bir dille eleştirdi.  Gazete haberinin devamında, Çavu-
                Habere göre Rum hükümetinden dip-  savundu.                              Habere göre Prodromu açıklamasında  şoğlu’nun KKTC ziyareti sırasında yaptığı
              lomatik bir kaynak gazeteye yaptığı   Gazete, Rum Dışişleri Bakanlığı’ndan  özetle, Çavuşoğlu’nun KKTC ziyareti ve  açıklamaların Rum siyasi partilerinin
              açıklamada, Rum Yönetimi Başkanı     da yazılı bir açıklama geldiğini, açıkla-  bu sırada gerçekleştirdiği eylemlerle  tümü tarafından sert bir şekilde kınandı-
              Nikos Anastasiadis’in konuyu New     mada, Gazimağusa’da konsolosluk açıl-  yaptığı açıklamaların Kıbrıs sorununda  ğını yazdı.
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15