Page 10 - Layout 1
P. 10

10    HABER                                                                                                                  Pazartesi, 9 Eylül 2019



                                                                                       özümseyecek bir notaya gitmesi için çalışan  mak ya da bu meseleye yaklaşımı onun üze-
                                                                                       ve kendisi de ötekileştirilen grupların müca-  rinden belirlemeye çalışmak da o kadar deh-
                                                                                       delesinin bu noktada da homofobik insan-  şet verici. Toplumun normlarını
                                                                                       lardan ayrılması gerektiğini, ve onlara gene  değiştirmeye çalışan her grup cesaretli ve
                                     Dr. Umut ÖZKALELİ                                 her zamanki gibi daha çok iş düştüğünü dü-  cüretkâr olmak zorundadır. Pankart asarken
                                                                                       şünüyorum. Başkaları bir çocuk istismar  cesaretli, cüretkâr yaklaşımların nefret söy-
                                                                                       olayından sonra bunu tüm eşcinsellere mal  lemlerini de arttıracağını bildiğiniz ama bun-
                                                                                       etti diye savunma moduna geçip konu ile il-  ların konuşulması ve denenmesi ile
                                                                                       gili bireysel öfkemizi, üzüntümüzü, bu olayın  değişimlerin yaşanabileceğini bildiğiniz gibi
                         PEDOFİL Mİ İSTİSMARCI MI?                                     kabul edilmezliğine karşı tepkimizi bastır-  çocuk istismarını eşcinsellikle bağdaştır-
                                                                                       mamalı ve nefret söylemlerini arttıracak en-  maya çalışanlara karşı da konuyu es geçme-
                                                                                       dişesi ile yok gibi sessizliğe bürünmemeliyiz.  den, kendi anladığımız ve hissettiğimiz gibi
                                                                                       Toplumun her kesiminin birbirini kucakla-  konuşmalıyız. Çocuğunu istismar eden ba-
                                                                                       ması gereğine vurgu yapan bizler, “bu beni  baları konuştuğumuzda ya da erkeklerin ka-
                                                                                       zor duruma düşürür, adaletsiz bir tepkiyi  dınlara tecavüzünü konuştuğumuzda
                                                                                       üzerime çeker mi, ben ne olacağım?” deme-  savunmaya geçip “bütün erkekler öyle
                                                                                       den önce, bir olayda mağdur olan kişilerin  değil” diyerek kadına yönelik şiddetin bo-
                Memlekette çocuklar istismar ediliyor;  davranışın uzun süreli ve devamlı yapılan bir  hak savunuculuğunu arka plana itmeyecek  yutlarını kabul etmeyen erkeklerle ilgili ne
              konuyu ele alışta “uzmanların” ve “gazete-  davranış olduğunu saklama ihtiyacıdır. Bir  şekilde, olayı cesaretle ele almak zorunda-  düşünüyoruz? Onları nasıl algılıyoruz? Ait ol-
              cilerin” açıklamaları bunu yapan kişiye “is-  sebebi Kıbrıslıların kendi içlerinden çıkan in-  dır. Ancak bunu yaparsak, başkaları da arka-  dukları grup olan erkekleri kollamanın hak-
              tismarcı” mı diyeceğiz yoksa “pedofil” mi  sanların suçlu olabileceği ile yüzleşememesi  mıza geçerek, “haksızlık etmeyin, bu olayda  ları olduğunu düşünüyor muyuz?
              diyeceğiz üzerinden gidiyor. Neden biliyor  ve bir başkası da elbette, saldırgan üzerin-  eşcinsel, hetero herkes aynı şekilde müca-  Erkeklerden kadınlara şiddet var diyebilen
              musunuz? Çünkü mesele sürekli olarak sa-  den eşcinselliğin tartışılmasından dolayı  dele verdi, bir sürü hetero adam da bir sürü  erkeklerin şiddet kültürünü aşmaya çalıştı-
              dece ve sadece saldırganın özne olduğu bir  LGBT gruplara karşı bunun bir nefret söyle-  küçük kıza saldırıyor, sapla samanı birbirine  ğını düşünmüyor muyuz? Bunu konuşan,
              noktadan ele alınıyor. Halbuki, mağdur olanı  mine döndürülmesine karşı tedbir alma gay-  karıştırmayalım” diyebilecektir. “Cevap ver-  yazan çizen erkeklere daha çok güvenmiyor
              –bu meselede çocukları- sürekli olarak  retidir. Bu sebeplerin her biri üzerine  meyelim, en iyi yöntem susmak”, sorunlu bir  muyuz? Göçmen birisi herhangi bir mese-
              özne konumunda tutmamız gerekiyor. Özne  konuşmamız gereklidir. Aslında cinsel şiddet  yaklaşımdır. Toplumun nefret söylemine,  lede suçlu olduğunda bunu tüm göçmenlere
              demek konunun birincil dikkat verilmesi ge-  genelde “seksin şiddet içeren biçimi” olarak  ayrıştırmacı tavrına karşı hareket eden  karşı nefrete dönüştürmeye çalışanlara karşı
              reken kişisi, olayın başına geldiği/merkez ki-  düşünülüyor. Yani dikkat cinsel “şiddetten”  gruplar özgürce var olmak ve toplum tara-  yapılması gereken kişinin işlediği suça hiçbir
              şisi demektir. Bugün mağdur merkeze  kayıyor ve şiddet içeren “seks” olarak düşü-  fından kabul edilmek için yola çıkmışlardır.  tepki vermemek midir? “Bu meseleyi irde-
              alınsaydı, bu çocukların ve ailelerinin nasıl  nülüyor. Bu sorun verilen zararı, şiddeti ve  Çocukların istismar edilmesinin eşcinsel  lersek göçmenlere ırkçılık artacak, bastıra-
              korunacağı, daha ayrıcalıklı ailelerin bu in-  saldırganlığı ikincil plana atıyor. Çünkü bir  kimlikle yan yana geldiği bir olayın ardından,  lım, sessiz kalalım” mı diyoruz? Yoksa
              sanları adadan gönderebilmesine fırsat ve-  erkek kız çocuklara cinsel saldırıda bulundu-  bireysel ve örgütsel düzeyde hiçbir şey ol-  verdiğimiz tepkileri verirken, suçlunun ge-
              rilmemesi, bu çocukların psikolojik destek  ğunda gündem “çocuklara cinsel arzu duyu-  mamış gibi davranmak ya da “bilmeden et-  rekli prosedürlerle suçlu hakları da koruna-
              alıp almadıkları ve toplumun bunun finans-  yor mu duymuyor mu” noktasına gelmiyor.  meden pedofil demeyin” yaklaşımını  rak ama toplum vicdanının gereklerini de
              manı için nasıl mobilize edilebileceği, çocuk-  Kız/kadın-erkek bağlamında algılandığı için  sergilemek LGBT birey ve grupları anlama-  cevaplayacak şekilde cezalandırılmasını,
              ların eğitim merkezlerinde ve gönüllü  ve karşı cinse ilgi duymak “norm” kabul edil-  sını beklediğimiz toplum kesimlerine ulaşa-  mevzu ile alakadar sistemsel sorunların ele
              kuruluşlarda nasıl bir denetleme ve yön-  diği için buradaki meselede ne sebeple sal-  bilmenin, uzanabilmenin yöntemi değildir.  alınması gerektiğini ama bunun ırkçılığa dön-
              temle korunabilecekleri, gönüllü kişilerin  dırıyı yaptığı arka plana itiliyor. Yani  Daha sağlıklı olan bu tip bir olaya duyduğu-  dürülmemesi gerektiğini konuşmuyor
              nasıl seçilecekleri, bu olaydan ne öğrendiği-  kız-erkek bağlamında mesele cinsel arzu  muz tepkiyi ifadelendirmektir. Her olaya  muyuz? Bireysel suçların ırkçılığa döndürül-
              miz ve gelecekte bu tip olayları engelleyebil-  duyması değil, yaş haline geliyor. Bir dü-  nasıl tepki veriyorsak o şekilde tepki ver-  memesi gerektiğine işaret edebilen insanlar
              mek için hangi adımları atmalıyız    zeyde erkekten kıza olduğu için bir eksen-  meye devam etmektir. Kedilere tekme vu-  aynı bağlantıyı kendi gruplarında da görüp
              mevzularını konuşuyor olurduk. Onun yerine  den bu cinsel isteğe “normal” bir boyut  randan, saatin değişmesine, trafikte ölen  neden meseleyi öyle ele almıyorlar? Ya da
              tartıştığımız mevzu bunu yapana pedofil di-  kazandırılıyor. Bu yüzden, çocuğa cinsel  çocuklara sorumluluğu olan bir kamyonun  belki bu ana dek içimizde bir göçmenin su-
              yecek miyiz demeyecek miyiz konusudur.  istek duyup duymaması saldırgan erkek,  şoföründen, annenin çocuğunu istismar et-  çunu bütün göçmenlere mal ederek, onları
              Bir çocuğun fiziken, cinsel olarak veya duy-  saldırıyı kız çocuğa yaptığında neredeyse hiç  mesine dek her şeyi post eden, konuşan,  genelleştirerek, “ülkemize geldiler ve boz-
              gusal olarak zarar gördüğünü duyduğu-  konuşulmuyor. Kimse bir adam küçük bir  yazan, kimi zaman göz yaşı emojisi, kimi  dular, bak içlerinden bunlar çıkıyor” diyenler
              nuzda, o çocuğun hakları dikkatinizin  kızı cinsel olarak istismar ettikten sonra  zaman kararmış bir ekran, kimi zaman bir  vardı. Bu yaklaşımın nasıl gün gelip Kıbrıslı-
              merkezinde olursa bu absürde varan tartış-  bütün heteroseksüeller erkeklerin (karşı  cümle, kimi zaman bir destan yazan önemli  ların, bizim gruplarımızın içinden çıkan in-
              maların tamamen saldırganın öznelliği ve  cinse ilgi duyan erkeklerin) çocuklara saldı-  sayıda bir insan kalabalığının hiç duymamış,  sanların suçlarından hareketle bizi de
              onun öznelliğinin getirdiği sonuçlarla alakalı  ran “sapıklar” olduklarını düşünüp, yazıp ge-  görmemiş, böyle bir olay olmamış gibi hare-  genelleyebilecekleri ile yüzleştiler mi? Bu
              olduğunu kolayca anlarsınız. Saldırgana ya-  nelleştirmiyor. Ne zamanki cinsel şiddet bir  ket etmesi maalesef toplumla ilan etmeye  şekilde bakmanın ne kadar yanlış olduğu
              pılacak klinik tespitler kişilerin yargılanma  erkekten bir oğlan çocuğa oluyor, o zaman  çalıştıkları barış ve dayanışmanın uzantısı  sonucuna ulaştık mı? Yoksa bu sonuca ula-
              süreçleri, cezalarının mahiyetleri, tedavi  mesele kişinin eşcinsel olup olmaması, ço-  değildir. Hele hele de küçük gözeneklerde  şamadığımızdan mıdır duyulmasın, bilin-
              yöntem ve stratejileri için gereklidir (belirt-  cuğa karşı cinsel istek duyup duymamasına  birbirine dokunmadan, konuşmadan nasıl  mesin, konuşulmasın isteğimiz? Bu
              mek gerekir ki hasta kişilerin cezasız kal-  getiriliyor. Çünkü yukarıdaki gibi erkek-kız  düşündüğünü bilmeden yaşayan insanların  genelleştirmelerin yarattığı hasarı içselleş-
              ması, cezadan yırtması gibi bir algı  ekseninde cinsel arzu duyup duymamayı  bunu anlamlandırabilmesi neredeyse ola-  tirmiş olabilir miyiz? Gruplarınızın içinde,
              yanıltıcıdır). Kişiye nasıl bir tanım konulduğu,  tartışmazken buradaki merkez hedef  naksız. Herkes her şeye verdiğiniz tepkiyi bi-  kanaat önderleriniz, etkin kişileriniz, sö-
              nasıl tedavi edildiği, cezai ehliyetinin olup ol-  erkek-erkek modelli cinsel arzu ile kavga  lirken, böyle bir olayda o her günkü tepkiyi  züne saygı duyulan arkadaşlarınız, oturup
              madığı, cezasını bir akıl ve ruh hastalıkları  etmeye dönüşüyor. İşte tam da o anda ço-  görmediklerinde hissiyatınızı anlamlandıra-  yaptığınız uzun tartışmalarda bilgisine, tec-
              merkezinde mi geçireceği soruları direkt  cuklar cinsel saldırının özneleri olarak mese-  mamaktadır. Örgütler gereklidir toplumsal  rübesine, eğitimine, görüşlerine itibar etti-
              olarak suçu işleyen bireyle alakalıdır ve psi-  leden siliniyorlar. Konuyu medyada ele alan  hareketler için. Ama kişiler tek bir kimlikleri  ğiniz kişiler sizlere “mesele konuşulmaya
              koloji dalının hukukla birlikte çalışmasını ge-  bireyler erkeğin erkeğe ilgi göstermesine  üzerinden ortaklaştıkları örgütlenmelerin  devam ederse hedef tahtası oluruz, ellerine
              rektirir. Sonraki aşamalarda da hangi tip  duydukları tepkiyi ön plana çıkarıyorlar ve  nasıl tepki vereceklerini kendilerine dikte et-  bir vesile daha geçti nefret söylemi için, su-
              hastalıkların ürediği üzerinden sosyoloji ile  buradaki mesele “çocuğa istismar” mesele-  mesini beklerse, hepsi aynı kuru, saldırgana  salım, konuşmayalım, unutulacak, ateşe
              birleştirilerek toplumsal olana bağlantısı ile  sinden uzaklaşıyor. Tüm eşcinsel erkek bi-  pedofil diyelim mi demeyelim mi, bu eşcin-  körükle gitmeyelim” diye telkinde bulunu-
              toplumu anlamak ve bu tip sorunları azalt-  reyler “çocuklara ilgi duyan insanlar”  selliğe gönderme yapar mı yapmaz mı me-  yorsa eğer söylediklerini kritik olarak ele
              mak için çalışılmalıdır. Elbette bu noktada  kategorisine yerleştiriliyor. Kız çocukların  selesini çocukları hiç de merkezine almayan  almanızın, eleştirel bakmanızın ve sorgula-
              konuşulmasının sebebi bütün bu çalışma ze-  başına cinsel saldırının erkekler tarafından  tam tersine biraz da alttan alta bu çocukların  manızın vaktidir. Bu tavır toplumsal makası
              mini değildir. Mesele o kadar absürt bir hal  geldiği unutulduğu gibi, cinsel yönelim top-  para aldıklarını ima edip sorumluluğun bir  daraltmak ve grupları birbirine yaklaştır-
              aldı ki “Pedofildir”, “istismarcı değildir” diyen  lum normlarını onaylayan yönde olduğu için  kısmını mağdura yıkan açıklamaları gökku-  mak yerine makası açmaktadır. Bu telkini
              “uzmanlarımız” bile çıktı. Özneyi çocuk ola-  burada da oğlan çocukların başına gelen  şağı resmi paylaşır gibi paylaşmamalıdırlar.  yapanlar varsa ya saklayacak bir şeyleri
              rak tuttuğunuzda, klinik düzeyde saldırgana  daha feci bir durummuş gibi bir hiyerarşi olu-  Yapmamız gereken, zanlılar arkadaşlarımız  vardır ve açılımlardan ürküyorlardır (çünkü
              siz ne ad verirseniz verin, mağdurun yaşa-  şuyor. Bu hem kız çocukların mağduriyetini  da olsa, aynı amaçlar için mücadele ettiğimiz  her konuştuğumuzda saldırganları ayıkla-
              dığı “istismardır”. Kişi çocuklara karşı cinsel  hafifletiyor ama hem de oğlan çocuklara  insanların içinden de çıksa, belli kimlikleri  dığımız süreçler her toplum kesiminde hız-
              istek duyduğu için bedenlerine ve duygu  olan saldırının da çocuklara saldırı boyutun-  bize benzese de (milliyetleri, etnik kökenleri,  lanacak demektir), ya kendi gruplarının
              dünyalarına cinsel olarak saldırsa da, kendin-  dan çıkarılarak meseleyi eşcinselliğe indirgi-  adalılıkları, cinsel yönelimleri, siyasi partileri,  içinde de her grupta olduğu gibi düzelmesi
              den daha güçsüz gördüğünü ezmek duy-  yor. Maalesef bu indirgemeciliği sadece  ekonomik sınıfları gibi upuzun bir liste), kişi-  gereken/sorunlu/saldırgan insanlar olduğu
              gusu ile veya pornografik malzeme olarak  homofobik, yani eşcinsel insanlardan nef-  lerin yanlışlarına dur demek, tarafımızın ne-  gerçeği ile yüzleşememektedir, ya da arka-
              kullanarak para kazanmayı hedefleyerek de  rete varacak düzeyde korkan, kişiler yapmı-  resi olduğunu açıkça belirtmek gereklidir.  daşlık temelli sevdiği insanların yaptıkları-
              yapsa çocuk mağdur için bunun hiçbir farkı  yor. Kendi eşcinselliği ile barışık, toplumsal  Yapılan daha klinik açıklamalar uzun süreç-  nın sonucuna katlanmasını “herkese
              yoktur. Olayın öznesi çocuk bundan zarar  normların değişmesi gerekleri için çalışan,  lerde toplumla paylaşılabilir ve paylaşılmalı-  prensipli yaklaşalım ama benimkine/bizim-
              görmüştür, istismara uğramıştır. Peki neden  eşcinsel olmanın saçınızın renginin siyah ya  dır da. Biliyorum, böyle bir olay olduğunda  kine duygusal istisna” diye talepte bulun-
              mesele çocukların istismar edildiği toplum-  da sarı olması veya yeşile boyanmasından  birilerinin bunu eşcinsellere saldırmak için  maktadır. Yukarıdakilerin hiçbirisi genel
              sal sorunu üzerinden konuşulması yerine  çok da farklı olmadığını anlatmaya çalışan  kullanması çok korkunç bir şey. Ama olayın  toplumsal refah, sosyal adalet duygusu,
              hep saldırganı tek özne olarak ele alan şe-  insanlar da bu indirgemeciliğe çoğunlukla  özüne hiç dokunmadan, çocukların yaralan-  eşitlik ve herkesin güvenliğini sağlayacak
              kilde gitmektedir? Şüphesiz bir sebebi kafa-  kapılıyorlar. Bunun saldırılara karşı bir sa-  ması sizi nasıl yaraladı, çocukların güvenliği  bir yapıya adayarısını götüremeyecektir. Ve
              mızın içindeki cinsel şiddeti normalleştirme  vunma mekanizması olduğunu bilsem de,  için ne yapılmalı konuşmaları olmadan eş-  elbette kendi ve grubu için susan herkes de
              biçimlerinden dolayıdır. Bir başka sebebi,  maalesef toplumun daha toleranslı, daha  cinsel bireylerin bu olaylar bahane edilerek  olan bitenden bir nebze sorumlu kalmaya
              saldırganın suçunu hafifletmek gailesi ile  kucaklayıcı ve insanın karmaşıklığını daha iyi  nasıl mağdur edileceklerini birincil konu yap-  devam edecektir.
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15