Page 10 - Layout 1
P. 10

10    HABER                                                                                                                     Cuma, 6 Eylül 2019








                                     Dr. Umut ÖZKALELİ





                    RIZA GÖSTERME VE TOPLUMSAL

                                       SÖZLEŞME





                Carole Pateman’ın politika kuramları  cavüz gibi fiziksel bütünlüğe yapılan
              içerisinde ele aldığı “onay verme/rıza  bir saldırıda bile kadınların rızasının ol-
              gösterme” kuramı (consent theory)    madığını kolay kolay kabul ettireme-
              yükümlülükleri yerine getirmenin ve  dikleri düşünüldüğünde, toplumsal
              otoriteyle ilişkilerin bireylerin gönüllü  sözleşmenin yapılanması aşamasında
              olarak kabulüne veya bu kabulü taah-  bu onayı vermemelerinin aslında nasıl
              hüt etmesine bağlı olduğunu ortaya   kolayca göz ardı edildiğini ya da yok
              koyar. Bir başka deyişle vatandaşların  sayıldığını vurgulamaktır. Gerçekten
              bir otorite altında yaşamaları ve ona  de onay konusunda çalışan kuramcılar,
              karşı sorumluluklarını yerine getirme-  “kadınların onay vermesi” konusunu
              lerinin ön koşulu, bu şartlar altında ya-  bilerek dışarıda bırakmışlardır.
              şamayı “kabul” etmeleridir. Birey,    Pateman sözleşme ve onay kuram-
              aslında mutlak olarak özgürdür ve bu  larında babalar ve oğulları arasındaki
              özgürlüğünü kendisi belli koşullarla,  ilişkinin merkeze alındığını, kadınlar ve
              yine kendi rıza gösterdiği otoriteye  erkekler ya da karılar ve kocalar ara-
              devreder.                            sındaki ilişkilerin çok fazla irdelenme-
                Onayın olmadığı durumlarda onay    diğini ortaya koyar. Kadınlar özgür ve
              verilmiş gibi bir yorumla hareket edil-  eşit kabul edilmediklerinden onların
              mesinin sonuçları nelerdir? İşte Pate-  rıza göstermesi konuyla ilgili görülme-
              man çığır açan Women and Consent     miştir. Örneğin Rousseau, açıkça ka-
              (Kadınlar ve Rıza Gösterme) çalışma-  dınların rıza aranması gereken gruptan
              sında vatandaş ve rıza gösterme olgu-  dışlanması gerektiğini, çünkü kadınla-
              sunu kadınların toplumsal            rın ‘doğal olarak’ erkeklerin altında,  aslında yanıltıcıdır. Yapı hala ataerkildir  evlilik içinde erkeklerin bireysel istis-
              durumundan yola çıkarak ele alarak bu  onlara tabi durumda olduklarını iddia  ve erkeklerin hem evde, hem politi-  nalar dışında hiyerarşik olarak yuka-
              soruya cevap arar. İlk başlarda kadın-  eder. Rousseau’nun “gönüllülüğe” da-  kada, hem sosyal yaşamda kadınları  rıda oldukları açıktır. Parayı genellikle
              ların herhangi bir onayı vermemiş ol-  yalı olan politik düzeninden kadınlar  hakimiyeti altına almasına dayalıdır.  erkek idare eder; kadınların pek azının
              masının konuyla ‘alakasız’ kabul edilişi  men edilmelidir; çünkü onların ‘doğal’  Farklılaşan tek şey, erkeklerin kullan-  kendine ait banka hesapları vardır. Er-
              veya “rıza göstermek” olarak yorum-  ahlaki karakterleri olumsuzdur ve da-  dıkları otoritenin ‘doğal’ olmadığı, bu  keğin kariyerine öncelik verilerek ter-
              lanması problemini gözler önüne ser-  hası, erkeklerin ahlaki ve yurttaşlıkla  otoritenin kadınların ‘rızası’ ile oluştu-  cihler yapılır; çocukların bakımından,
              mek için yazar, örneklemesine        ilgili erdemlerine zararlı etkide bulun-  rulduğu ve kadınların bu otoriteyi ‘is-  eğitiminden anne sorumludur. Karı-
              tecavüzden başlar. Toplumsal yapı içe-  maktadır. Yine Rousseau’ya göre ka-  tedikleri anda reddedebilecekleri’  kocanın ikisinin de dışarıda çalıştığı
              risinde kadınlara tecavüz olayları ya-  dınların hayatları eve bağlı olacak  iddiasının savunulmaya başlanmış ol-  evliliklerde ev işleri çoğunlukla kadın-
              şandığında tecavüz eden erkek, bunun  şekilde limitlenirse ‘iyi’ kalabilirler.  masıdır. Bir başka deyişle, var olduğu  ların görevidir. Evlilik ve kadınların po-
              tecavüz değil, “taraflarca istenmiş cin-  Daha da ileriye giderek iddia ettiği şey,  iddia edilen ‘eşitlik’ bir söylemdir. Bu  litik yaşamdaki azlığı aslında kadınların
              sel ilişki” olduğunu ve kadının rızası ile  kadınların ‘iyi’ olanlarının bile erkekleri  söylem, hiyerarşik, ataerkil ve tahak-  onay verme süreçlerini özgür ve eşit
              gerçekleştiğini iddia ederken kadınlar,  yozlaştırdığı çünkü ‘doğal’ olarak ka-  küme dayalı yapının kadınların da ‘rı-  bireyler olarak hiçbir zaman yaşama-
              bunun rıza gösterdikleri bir cinsel bir-  dınların rıza verebilmek için gereken  zası’ alınarak devam ettiğini  dıklarını ortaya koyar. Yani, kadınlar bu
              leşme değil, tecavüz olduğunu kanıt-  kapasiteyi geliştirmekten yoksun ol-  savunmak için ortaya atılan bir araçtır.  toplumsal sözleşmelere onay vermiş
              lamak gibi bir mücadeleye girmek     duklarıdır.                           Kadınların ‘rızasının’ aranmadığı, dış-  değildir.
              durumunda kalırlar. Hele söz konusu   Rousseau’dan bu yana ortaya konu-  landıkları dönemdeki mücadele belli   Buraya kadar irdelemiş olduğum
              olan tecavüz olayı birbirini tanıyan ve  lan yaklaşımlar hem kuramsal dü-  açılardan daha kolay bir süreçti çünkü  onay ve sözleşme kuramlarını ilk
              flört eden bir kadın ve erkek arasında  zeyde hem de pratikte kadınların  ikincil olmanın, ezilmişliğin varlığı  adımda kadınlar açısından ele aldım.
              yaşandıysa işte o noktada kadınlar için  evlilik ve politika başta olmak üzere  açıkça ortadaydı. Bugün bu ezilmişlik  Aynı şeyi engelliler, eşcinseller, cinsi-
              rıza göstermediklerini ispatlamak    hayatın her alanında aşağı çekildiğini  ve ikincillik devam ederken, kadınların  yet kimliği biyolojik kimliğinden farklı
              daha da zorlaşır.                    ve kadınların rızasının aranmadığını  eşit oldukları, rızalarının arandığı or-  olanlar, göçmenler, seks işçileri gibi
                Bizlerin algılamasında ve söylemle-  ortaya koymaktadır. Pateman’in göz-  taya konulmakta ve daha gizli bir rıza  toplumda marjinalize edilmiş bireylerin
              rinde ‘flört tecavüzü’ (date rape) kav-  ler önüne serdiği gerçek, erken söz-  aramama ve ikincil durumda bırakma  devletle ilişkileri için de ele almak ge-
              ramı da olmadığı için, romantik      leşme kuramcıları için kadınlar “evet”  noktasına gelinmektedir. Yani Marx’ın  reklidir.
              düzeyde ilişkiye adım atan insanlar  de dese, “hayır” da dese aslında her  işçi sınıfı için kullandığı ‘yanlış bilinç’  Ezilmiş ve ikincil pozisyona itilmiş
              arasında tecavüz olabileceği ihtimali  zaman ‘evet’ dedikleri varsayılır çünkü  (false consciousness), kendini top-  her grubun, içinde yaşadıkları ‘toplum-
              pek irdelenmez. Doğrusu, Türkçe’de bu  kadının rızasının kesin bir ifadesi ola-  lumda eşit gören, seçme şansı olan,  sal sözleşmeye’ ne kadar onay verdik-
              kavramın karşılığının bulunmaması    mayacağından, erkeklerin bu rızayı  rıza gösterdiğini düşünen kadınlar için  leri sorgulanmalıdır. Ancak bu
              bizzat kavramın zihinsel karşılığının  ‘yorumlamayı öğrenmesi gerekir’ dü-  de geçerlidir. O yüzden politikada ka-  sorgulama yapılırsa emperyalizm ve
              bulunmayışının da bir kanıtıdır.     şüncesi hakimdir. Rousseau’nun Emile  dının yeri olmamasını kadının kendi  yeni-sömürgecilik gibi çapı daha geniş
                Pek çok kadın, yeni tanıdığı, flört et-  adlı eserinde Sophie’nin gösterdiği  pasifliğine bağlayabilir, o yüzden ata-  ilişkilerdeki yaklaşımlar da anlaşılabilir.
              tiği birinin kendisine zor kullanmasının  ‘ret’, kaprisli olmamalı, sadece onun  erkil toplumun kadınlara yüklediği  Çünkü rıza göstermeden bir toplumsal
              adını koyamamaktadır; çünkü tecavüz,  ‘namusunu’ ifade etmelidir. Böylece  ‘temiz kadın’ ‘hafif kadın’ gibi sıfatları  sözleşme içinde yaşama zorunluluğu
              genellikle dışarıdan gelen, tanımadığı-  Emile’in karısının ‘soğuk’ olduğundan  fütursuzca kullanabilir ve o yüzden  yalnızca toplum içinde belli gruplara
              mız bir saldırgan tarafından yapılan bir  şikâyet edemeyeceği, ama ‘iffetli’  kadınlara cinselliklerini ve bedenlerini  değil, tüm toplumun bir başka ülkenin
              hareket olarak belleklerimize işlen-  davranışını onurlandırmasına yaraya-  baskı altına almayı öğretebilir.  hakimiyeti altında bulunması duru-
              mektedir. Aynı şekilde evlilik içi teca-  cak bir ‘ret’ ortaya çıkmalıdır.  Gerçek anlamda rızanın aranması   munda da ele alınmalıdır. Bir sonraki
              vüz olgusunu bırakın irdelemeyi, böyle  Toplumsal sözleşmenin başlamasın-  noktasından baktığımızda, Pateman’ın  adıma geçebilmek için sorulması gere-
              bir şeyin var olabileceğini kabul bile  dan bugüne görünüşte değişen ilişki-  sorduğu soru önem kazanmaktadır:  ken önemli bir soru şudur: Kadınların
              edemeyenlerin sayısı rahatsız edici  ler bütünü içerisinde dünyanın belli  Neden özgür ve eşit bir kadın birey  rıza vermediği toplumsal sözleşmeleri
              boyutta yüksektir.                   yerlerinde kadınların vatandaşlık hak-  kendisini ‘her koşulda’ erkeklerin ob-  irdeleyen kuramlardan yola çıkarak,
                Pateman aslında toplumsal düzey-   ları kabul edilmiştir ve rıza gösterme  jesi haline getiren ve erkeklerin karşı-  feminist bir eleştiri ile emperyalizm ve
              deki sözleşme kuramlarında (contract  konusu, artık bir mesele olmaktan  sında ikincil noktaya iten bir       sömürgeleştirme yaklaşımlarını ince-
              theory) rızanın olup olmamasını ince-  çıkmış görünmektedir. Ancak Pate-  sözleşmeyi kabul etsin?’ Evlilik ku-  lememiz mümkün olabilir mi? Bu soru-
              leyen bir kuramcıdır. Tecavüzü bir   man’ın da haklı şekilde vurguladığı  rumsal olarak toplumsal sözleşmemi-  nun cevabını bir sonraki yazıda ele
              örnek olarak seçmesindeki amaç, te-  gibi, kadınların bu görünüşteki eşitliği  zin bir parçası olarak düşünüldüğünde,  alacağım.
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15